Pytanie o wybór typu aparatu, wydaje się nie mieć miejsca w czasach, gdy powoli znikają tradycyjne aparaty na klisze fotograficzne, a cały rynek praktycznie w ciągu 5 lat przerzucił się na cyfrę. Spójrzmy jednak na sprawę, nomen omen, obiektywnie. Oba fotograficzne światy mają swoje wady i zalety oraz obszary wzajemnie się uzupełniające. Zacznijmy o zalet aparatów tradycyjnych:

  • w większość są bardziej niezawodne i trwałe (szczególnie klasyczne, w pełni mechaniczne konstrukcje, przetestowane przez pokolenia fotografów w Himalajach, amazońskich dżunglach i strefach wojny), niż wrażliwe na temperaturę, wilgotność i zaburzenia elektromagnetyczne aparaty cyfrowe,
  • mogą być w pełni niezależne od jakiegokolwiek zasilania lub działać kilka miesięcy na jednym komplecie baterii,
  • są gotowe na każdy rozwój technologii, tzn. że wystarczy do leciwego aparatu tradycyjnego włożyć najnowszy materiał negatywowy lub pozytywowy dostępny na rynku i możemy stale zapewniać sobie idącą wraz z rozwojem technologii jakość zdjęć, dopóki oczywiście tradycyjne filmy będą dostępne i ulepszane,
  • zapewniają ciągły dostęp do starej, jak i nowopowstającej optyki, a z racji większego pola obrazowania niż popularne lustrzanki cyfrowe (format martrycy APS-C), dają znacznie lepsze efekty przy obiektywach szerokokątnych,
  • tradycyjny film jest praktycznie zupełnie niewrażliwy na kąt padania promieni światła i nie występują w nim problemy z silnymi aberracjami na brzegach kadru, czy aberracjami chromatycznymi, a każde naciągnięcie migawki i przesunięcie kliszy, praktycznie eliminuję problem kurzu na rejestrowanym obrazie,
  • dopóki będą istniały odpowiednie odczynniki chemiczne, fotografia tradycyjna jest praktycznie nieśmiertelna.

Oczywiście aparaty cyfrowe mają swoje zalety, ale w większości są one luźniej związane z samą fotografią, a raczej odpowiadają jej aspektom pobocznym, do których należą:

  • zaniedbywalny koszt jednostkowy zdjęć, szczególnie po zamortyzowaniu się zakupu aparatu i sprzętu do obróbki zdjęć (komputera, oprogramowania),
  • wygoda i pełna adekwatność formatu zapisu i nośników obrazu do współczesnej, cyfrowej obróbki zdjęć,
  • możliwość natychmiastowej oceny zrobionych zdjęć oraz łatwiejszego i mniej kosztownego uczenia się na własnych błędach.

Te zalety aparatów cyfrowych są wadami przypisywanymi ich tradycyjnym odpowiednikom, w szczególności takimi jak:

  • konieczność stałego ponoszenia kosztów materiałowych,
  • element niepewności co do końcowego efektu zdjęć,
  • dodatkowe koszty związane z przeniesieniem obrazu z kliszy do pamięci komputera (skanowanie).

Wady te nie są jednak tak oczywiste, jakby się wydawało, ponieważ należy pamiętać, że aparaty tradycyjne:

  • mają znacznie dłuższy czas amortyzacji (standardowo kilkanaście lat) i niższą cenę, co przy okazjonalnym robieniu zdjęć może ograniczać przewagę kosztową aparatów cyfrowych,
  • koszty materiałowe oraz brak możliwości natychmiastowego poprawienia zdjęcia zachęca do zastępowania ilości, jakością rejestrowanych zdjęć,
  • skanowanie profesjonalnych materiałów analogowych, szczególnie średnioformatowych, nadal daje wyższą jakość obrazu niż z aparatów cyfrowych.

Dodatkowo aparaty cyfrowe:

  • są bardzo wrażliwe na kurz na matrycy, niedoskonałości niektórych parametrów optycznych obiektywów (jak telecentryczność i aberracje chromatyczne), czy problemy związane z zasilaniem, czyli aspekty zaniedbywalne w fotografii tradycyjnej,
  • ich żywotność, szczególnie przy skłaniającej do intensywnej eksploatacji specyfice ich użytkowania, jest ograniczona do kilku lat,
  • nie ma możliwości wymiany lub ulepszenia głównego elementu obrazowego jakim jest matryca światłoczuła,
  • uzyskiwany obraz jest w wielu przypadkach odmienny od tego, do którego przyzwyczaiły nas lata fotografii tradycyjnej, w szczególności zaś trudno uzyskać strukturę obrazu tradycyjnych, srebrowych materiałów czarno-białych, a także oddawanie prześć tonalnych wświatłach jest dalekie od tradycyjnego ideału,
  • elektroniczny szum matrycy nie ma cech i nie jest ekwiwalentem ziarna, przez co trudno wykorzystać go w sposób kreatywny,
  • kto wie, czy za kilkanaście lat będziemy w stanie odczytać współczesne pliki RAW, albo czy płyty z zapisanymi JPGami nie ulegną degradacji, zaś dobrze przechowywana klisza powinna z powodzeniem wytrzymać kilkadziesiąt lat.

Co więc wybrać?

Najrozsądniejsza odpowiedź jest chyba taka, że w fotografii reporterskiej lub innej o charakterze masowym, gdzie liczy się szybkość, niski koszt i bezpośrednia edycja cyfrowego materiału, aparat cyfrowy jest niezastąpiony. W innych obszarach ciągle można z powodzeniem (nawet ekonomicznym) wykorzystywać aparaty tradycyjne (szczególnie, gdy robimy poniżej 20 rolek filmu rocznie).

Ideałem jest złoty środek, czyli posiadanie cyfrowej lustrzanki z obiektywami pozwalającymi pracować na tzw. pełnej klatce (24x36mm) i tradycyjnego, najlepiej w pełni mechanicznego body z zapasem kilku filmów ISO 400. Słuchając kolejnych opowieści o „padniętych” cyfrowych body podczas ślubów, czy innych ważnych zleceń, dochodzę do przekonania, że tylko taki zestaw pozwala wyjść obronna ręką z każdej fotograficznej opresji.

4 Responses to “Jak wybrać pomiędzy aparatem cyfrowym a tradycyjnym?”


  1. 1 Wojtek 22 Luty 2010 o 23:38

    Witam serdecznie! wybralem juz aparat cyfrowy SLR Canon EOS 500D Im wiecej czytam na jego temat tym bardziej dochodze do wniosku ze jest to tylko zabawka, np matryca. Dlaczego w cyfrowych aparatach matryca jest mniejsza? podobno wlasnie przez to ilosc szumow jest wieksza, jak takze zwiekszona ilosc pikseli daje taki efekt, czy to prawda? Wiec kazdy aparat tradycyjny 35mm klatka wydaje sie byc o niebo latwiejszy od cyfrowego? I na koniec, czy zdjecia z cyfrowych aparatow publikowane w gazetach itp sa przerabiane komputerowo?
    Dziekuje za odpowiedz

  2. 2 AD 27 Luty 2010 o 21:50

    Miałem dokładnie takie same wątpliwości. Długo nikt nie mógł mi dać sensownej odpowiedzi, dlaczego do cyfrówek wpychane są małe matryce, skoro generują tyle problemów. Jedyna rozsądna odpowiedź to koszty produkcji i ograniczenia technologiczne. Podobno sprzęt używany do produkcji matryc nie mógł wykonać w „jednym przebiegu” matrycy większej niż APS, no i z jednego kawałka krzemu można wykonać więcej małych matryc. Co do zdjęć w gazetach to zależy co rozumiemy przez „przerabianie”. Zdjęcia do wiadomości zwykle poddawane są przycinaniu, korekcji barwnej itp. podstawowym operacjom. Zdjęcia do magazynów mody itp. są bardzo silnie obrabiane.


  1. 1 Porada: Jak wybrać pomiędzy aparatem cyfrowym a tradycyjnym? « Fotografia Trackback o 14 Czerwiec 2007 o 16:06
  2. 2 bohdan.bobrowski.com.pl » Fotografia - Halogenki srebra i piksele Trackback o 30 Maj 2008 o 11:31

Skomentuj

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s




Blog Stats

  • 2,222,941 hits

%d bloggers like this: