Ponieważ mój powiększalnik od dawna leży spakowany w pudełku, a większość filmów skanuję, chciałbym się podzielić kilkoma użytecznymi technikami cyfrowej obróbki obrazu, bazującymi na warstwach (ang. layers). Pracę na warstwach umożliwia większość współczesnych programów do obróbki zdjęć, a ich zastosowanie powoduje, że każdy efekt można w dowolnym momencie zmienić lub skasować, a efekty mogą być też nakładane jeden na drugi (wyostrzanie powinno być ostatnie).

  1. Rozjaśnianie zdjęcia.
    Gdy zdjęcie jest zbyt ciemne zduplikuj je na nową warstwę i zmień tryb mieszania górnej warstwy na Screen. Dostosuj przeźroczystość warstwy, aby uzyskać pożądany efekt. Powtórz operację, jeżeli zdjęcie nadal jest za ciemne.
  2. Przyciemnianie zdjęcia.
    Gdy zdjęcie jest zbyt jasne zduplikuj je na nową warstwę i zmień tryb mieszania górnej warstwy na Multiply. Dostosuj przeźroczystość warstwy, aby uzyskać pożądany efekt. Powtórz operację, jeżeli zdjęcie nadal jest za jasne.
  3. Wrównywanie kontrastu (maskowanie kontrastu).
    Gdy na zdjęciu występują zarówno bardzo jasne i bardzo ciemne partie obrazu, a szczegóły w nich nie są zbyt dobrze oddane, warto zastosować technikę wyrównywania kontrastu. Aby wyrównać kontrast na zdjęciu zduplikuj je na nową warstwę, pozbądź się na niej informacji o kolorze (Dasaturate – warstwa zostanie oddana w odcieniach szarości) i odwróć zdjęcie (Invert – warstwa będzie wyglądała jak negatyw), zmień tryb mieszania górnej warstwy na Overlay, potem zastosuj na niej filtr rozmycia gausowskiego (Gaussian Blur). Dostosuj promień w ustawieniach filtra (Radius) i przeźroczystość warstwy, aby uzyskać pożądany efekt.
    Wszystkie zabiegi służą temu, żeby górna warstwa była rozmytym negatywem dolnej, zawierającą tylko odwróconą informację o rozkładzie światel i cieni. Dzięki zastosowaniu trybu mieszania warstw Overlay, jasne partie obrazu zostaną w ten sposób przyciemnione, a ciemne rozjaśnione.
  4. Przekształcanie do odcieni szarości (zdjęcia biało-czarne).
    Ta technika może nie działać w każdym programie, gdyż wymaga tzw. warstw korygujących (Adjustment Layers) i odpowiednich trybów ich mieszania, zapewnia jednak najbardziej uniwersalny sposób konwersji obrazów kolorowych do skali szarości, uwzględniający symulację filtrów fotograficznych. Aby przekształcić zdjęcie w jego wersję czarno-białą należy najpierw dodać nową warstwę korygującą odcień (Hue) w trybie Normal oraz kolejną regulującą nasycenie (Saturation) w trybie mieszania Color i z ustawieniem minimalnego nasycenia (Saturation -100). Dostosowując suwakiem odcień (Hue) w opcjach dolnej warstwy możemy symulować różne filtry fotograficzne (przyciemniać niebo, rozjaśniać zieleń itp.), druga warstwa przekształca je do odcieni szarości. Więcej o konwersji zdjęć kolorowych do czarno-białych znajdziecie tutaj.
  5. Poprawianie wyglądu skóry.
    Aby uzyskać efekt wygładzenia skóry modela na zdjęciu portretowym zduplikuj je na nową warstwę, zmień tryb mieszania górnej warstwy na Overlay, a potem zastosuj na niej filtr rozmycia gausowskiego (Gaussian Blur). Dostosuj promień w ustawieniach filtra (Radius) i przeźroczystość warstwy, aby uzyskać pożądany efekt.
  6. Wyostrzanie zdjęcia.
    Aby wyostrzyć zdjęcie zduplikuj je na nową warstwę, zmień tryb mieszania górnej warstwy na Hard Light, potem zastosuj na niej filtr High-Pass. Dostosuj promień w ustawieniach filtra (Radius) i przeźroczystość warstwy, aby uzyskać pożądany efekt.

Podana tu kolejność wykonywania poszczególnych kroków jest nieco odmienna od wskazywanej w innych tego typu poradach. Zwracam jednak uwagę, że przy wyrównywaniu kontrastu lub wyostrzaniu, najlepiej najpierw zmienić tryb mieszania górnej warstwy, a dopiero później zastosować konkretny filtr. W ten sposób od razu widzimy finalny efekt naszych operacji i to już w ramach dostosowywania opcji filtru.

Reklamy

12 Responses to “Jak poprawić naświetlenie zdjęcia?”


  1. 2 ASD 21 września 2006 o 19:36

    Ciekawe, tego nie znałem, ale wkrótce napiszę specjalną poradę o metodach konwersji zdjęć do odcieni szarości. Jest ich całkiem sporo.

  2. 3 Karina 28 listopada 2007 o 13:49

    Dzięki za rady. Skorzystałam, szczególnie punkt 5., zastosowałam z fajnym efektem

  3. 4 adin :) 31 marca 2008 o 22:13

    bardzo podoba mi sie ta stronka :0 można sie z niej naprawde dużo dowiedziec o fotografowaniu (moja pasja)

  4. 5 Woolfgar 25 czerwca 2008 o 11:04

    Duzo ciekawych porad. Podziekowania dla autora za duzo pracy
    , zapraszam tez do mojej galerii http://www.rosman.info

  5. 6 Tomasz 2 września 2009 o 13:43

    Metoda 3 (Wyrownanie Kontrastu) jest bardzo pozyteczną techniką, stosuje ją juz od dłuższego czasu zwłasza do obrobki zdjęc architektury i przyrody. Wprowadziłem jedną niewielką zmianę, ktora moim zdaniem znacznie poprawila jej efekt koncowy i eliminuje w pewnym stopniu problem „obwodek” na granicy ciemnych i jasnych obszarow. Po wykonaniu czarno-bialego „negatywu” i ustawieniu go w tryb „Overlay” oraz przed przystapieniem do blurowania uzywam narzedzia „Load channel as selection” znajdujacego sie w dolnej czesci zakladki „Channels” (ikona przedstawiajaca okrąg z malych punkcikow). Efektem jest automatyczne wyselekcjonowanie połowy zakresu tonalnego naszego „negatywu”. Dopiero w tym momencie robie „Gaussian Blur” na poziomie 90 pix. Nastepnie wykonuje odwrocenie selekcji (ctrl+shift+i) i ponownie Gaussian Blur (90 pix). Tak wykonana maska nie zawiera juz detali ale granica pomiedzy obszarami ciemnymi i jasnymi jest wyrazniejsza. W tym momencie aby „zmiękczyć” jeszcze nieco naszą „negatywowa” maske mozna (tym razem juz dla calej warstwy) wykonac delikatny Gaussian Blur – ok 10 pix (dla zdjec o rozdzielczosci 21mpix). Wielkosc tego bluru jest zalezna oczywiscie od rozdzielczosci zdjec na jakich pracujemy, dla zdjec o rozdzielczosci 6Mpix wystarczy prawdopodobnie blur na poziomie 3-5 pix. Koncowy efekt jest zbyt intensywny i wyglada bardzo nienaturalnie dlatego nalezy zmiejszyc „Opacity” naszego „negatywu” do ok 45-70%. Powodzenia!

  6. 7 dona 29 stycznia 2011 o 23:08

    co znaczy high-pass? mam polską wersje a tłumaczenia nie moge znaleźć

  7. 8 pracownik 19 kwietnia 2011 o 12:57

    Zawsze miałem problem z warstwami. Czy są jeszcze inne metody wyostrzania obrazu za pomocą warstw?

  8. 9 Anonim 27 kwietnia 2011 o 22:47

    high-pass znaczy górnoprzepustowy

  9. 10 justynka 30 grudnia 2012 o 15:31

    w jakim programie to można wykonywać?

  10. 11 Patrycja Gawlikowska 28 marca 2015 o 23:43

    Jakie szczęście że tu trafiłam, bardzo Panu dziękuje chyba przeczytałam wszystko co się dało do poprawienia jakości moich zdjęć jutro idę ćwiczyć może nareszcie zdjęcia moich makijaży będą odzwierciedlone. Jeszcze mam pytanie właśnie ściągnęłam program Picaso i da się wytłumaczyć jeszcze prościej to co Pan napisał „zduplikuj je na nową warstwę, zmień tryb mieszania górnej warstwy na Overlay, a potem zastosuj na niej filtr rozmycia gausowskiego (Gaussian Blur). Dostosuj promień w ustawieniach filtra (Radius) i przeźroczystość warstwy, aby uzyskać pożądany efekt” bo jak o przysłonie czasie naświetlania zrozumiałam to tego nie łapę . Gratuluje świetny blog i bardzo dobrze się czyta


  1. 1 Photoshop online - prawie « ASD Fotografia Trackback o 11 stycznia 2007 o 01:03

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s




Blog Stats

  • 2,258,390 hits

%d blogerów lubi to: