Portfolio – wizytówka fotografa

W najnowszym numerze magazynu dla studentów „Semestr” pojwił się mój artykuł o tworzeniu portfolio „Portfolio – wizytówka fotografa„. Poniżej cytuję jego treść:

Portfolio to przemyślana prezentacja wybranych prac. Jest ono swoistą wizytówką twórcy, a starannie dobrany materiał ma często bezpośredni wpływ na otrzymanie konkretnego zlecenia. Zasady przygotowania portfolio nie zmieniają się od lat. Prawie zawsze jest to wybór 20-30 prac, które mają pokazać unikalne umiejętności autora.

Należy przy tym pamiętać, że nie jest to wybór prac ulubionych ani dokumentacja rozwoju artystycznego. Zwykle przy tworzeniu portfolio bierze się pod uwagę konkretne wymagania klienta – eksponuje te prace, które najpełniej je spełniają. Dlatego też należy je regularnie i bez zbędnych sentymentów modyfikować tak, aby najlepiej odzwierciedlało nasze zdolności.

Tradycyjne portfolio jest elegancką teczką z łatwymi do wpinania kartami, zawierającymi wybór prac w formacie ok. 20 × 30 cm. Może jednak mieć też inną formę, która dzięki autorskiej oprawie graficznej, unikalnemu formatowi czy opakowaniu daje twórcy możliwość dodatkowego zaprezentowania się.Drukowana forma portfolio jest wciąż akceptowana, a przy osobistych spotkaniach wręcz zalecana. W dobie niskonakładowego druku cyfrowego można nawet rozsyłać prezentacje swoich prac w postaci broszur czy książeczek. Najczęściej jednak portfolio przyjmuje postać elektroniczną – strony www lub dysku CD/DVD. Choć strona www jest naturalną formą prezentacji dla współczesnego twórcy, a proste strony ze swoim portfolio można stworzyć dzięki serwisom, takim jak np. http://www.carbonmade.com, nie zawsze jednak jest dobrym rozwiązaniem. Należy bowiem pamiętać, że sukces naszej autoprezentacji nie powinien zależeć od dostępności serwera czy szybkości łączy.

Dlatego warto stworzyć swoje portfolio na dysku CD. Zwykłe nagranie plików JPG nie jest jednak idealnym pomysłem, gdyż klient może się pogubić w tak przygotowanym materiale. Warto więc przyjrzeć się innym metodom, które pozwolą lepiej zapanować nad formą prezentacji.Pierwszy sposób to stworzenie prostej strony www z galerią zdjęć i nagranie jej na dysk. Jeżeli wykonamy estetyczną galerię z przejrzystą nawigacją (odpowiednie szablony są dostępne w Internecie), to takie rozwiązanie powinno być wystarczająco uniwersalne. Drugi sposób to nagranie na DVD lub CD pokazu slajdów. Aby mógł on być odtworzony na każdym komputerze, powinien mieć postać filmu (MOV lub DivX), a nie pliku EXE. Film taki można stworzyć w darmowym programie Picasa albo w dowolnym edytorze video. Trzeci, prawdopodobnie najlepszy sposób to stworzenie prezentacji w uniwersalnym formacie PDF. Taki pokaz może mieć dowolną formę, ponieważ w plikach PDF można zapisać każdy wielostronicowy projekt graficzny. W celu prostego zapisania w jednym pliku PDF zbioru zdjęć wystarczy skorzystać z takich programów jak FastStone Image Viewer lub Photoshop Album Starter Edition. Warto pamiętać, że najbardziej skutecznym sposobem autoprezentacji jest osobiste pokazanie prac klientowi. Najlepiej przy użyciu staromodnej, ale niewątpliwie dodającej profesjonalizmu teczki, traktując płytę CD jako materiał dodatkowy lub służący do rozsyłania.


Blog Stats

  • 2,214,514 hits

%d bloggers like this: