Dwa przydatne programy Nikon ViewNX i Photoscape

Znalazłem się w sytuacji,  w której na jednym obcym komputerze chciałem obrobić pliki RAW z Nikona, a na drugim zainstalować program do edycji zdjęć obsługujący krzywe (Curves). Oczywiście zacząłem szukać darmowych rozwiązań do ściągnięcia wprost z sieci.

  1. Pierwszy program, którego użyłem, to Nikon ViewNX – darmowy konwerter plików NEF (Nikonowski RAW) do plików JPG i TIFF. Efekty konwersji są moim zdaniem bardzo dobre, a prędkość programu rozsądna. Oczywiście nie jest to program do zaawansowanej konwersji RAW i opcje edycyjne są ukryte w osobnym podprogramie. Podprogram ten ma jednak całkiem sensowne możliwości, bo umożliwia ustawienie większości parametrów, edycję krzywej itp. Niestety jego wywoływanie przy każdym zdjęciu jest uciążliwe, a w uproszczonym podglądzie możliwa jest tylko szybka korekta ekspozycji i ustawienie preselekcji balansu bieli. Dlatego też ViewNX nadaje się raczej do szybkiej, zgrubnej edycji materiału, co robi bardzo dobrze, bo posiada prosty system nadawania ocen i oznaczania zdjęć, przydatny w segregowaniu materiału z sesji oraz ciekawe opcje wydruku stykówek.
  2. ViewNX

  3. Drugim programem, którego szukałem, było coś, co oferuje możliwość pracy na krzywych, która odpowiada mi bardziej niż typowa praca suwaczkami jasności, kontrastu i gammy. Znalazłem Photoscape – darmowy programik do przeglądania i edycji zdjęć, z wieloma predefinowanymi ustawieniami, możliwością tworzenia rożnych zestawień zdjęć, edycją wsadową, a nawet konwerterem RAW. Co wydało mi się ciekawe, program dysponuje rozbudowanym narzędziem krzywych (kolory, saturacja, luminancja) oraz kilkoma przydatnym filtrami i narzędziami do automatyzacji obróbki.

4 Responses to “Dwa przydatne programy Nikon ViewNX i Photoscape”


  1. 1 small_thing 6 Lipiec 2008 o 14:47

    bardzo ciekawa strona, co prawda dopiero zaczęłam przeglądać, ale pewnie posiedzę tu dłużej ;]

  2. 2 wywiadowca 6 Lipiec 2008 o 14:59

    nie wiem, czy przez przypadek nie napisałam już dwóch takich samych komentarzy, prosze wybaczyć, jakby co ;] bardzo ciekawy blog, właśnie zaczęłam przeglądać i pewnie posiedzę tu dłużej

  3. 3 Piotr 24 Wrzesień 2008 o 23:11

    Od jakiegoś czasu korzystam z programu graficznego photoline. Możliwości praktycznie jak Photoshop i potrafi wczytać chyba każdy rodzaj plików RAW. Co prawda jest to program Shareware, ale 30 dni można z niego korzystać zupełnie za darmo. Osobiście polecam.

  4. 4 Piotr 24 Wrzesień 2008 o 23:12

    Zapomniałem napisać, że program działa jako portable – a więc możesz go używać u siebie jak i na obcym komputerze. Pzdr.


Comments are currently closed.



Blog Stats

  • 2,214,514 hits

